NCERT Solutions for Class 8th
Sanskrit Chapter 8- संसारसागरस्य
नायकाः Sansar Sagarasya Nayaka व्याख्या
शब्दार्थ, अनुवाद, पाठ्यपुस्तक के प्रश्न-अभ्यास, योग्यता विस्तार
Subject – Sanskrit / संस्कृत
पुस्तक का नाम - रुचिरा भाग -3
Class 8 Sanskrit Chapter 8- संसारसागरस्य नायकाः Summary
अष्टमः
पाठः
संसारसागरस्य
नायकाः
[प्रस्तुत
पाठ अनुपम मिश्र की कृति ‘आज भी खरे हैं
तालाब के संसार सागर के नायक‘ नामक अध्याय से लिया
गया है। इसमें विलुप्त होते जा रहे पारम्परिक ज्ञान, कौशल
एवं शिल्प के धनी गजधर के सम्बन्ध में चर्चा की गयी है। पानी के लिए मानव निर्मित
तालाब, बावडी जैसे निर्माणों को लेखक ने यहाँ संसार सागर के रूप
में चित्रित किया है।]
के
आसन् ते अज्ञातनामान:? शतशः
सहस्रश: तडागाः सहसैव शून्यात् न प्रकटीभूता:। इमे एव तडागाः अत्र संसारसागराः
इति। एतेषाम् आयोजनस्य नेपथ्ये निर्मापयितृणाम् एककम्, निर्मातृणां
च दशकम् आसीत्।
कौन थे वो अनजान
नाम:? सैकड़ों हजारों तालाब अचानक ही शून्य से प्रकट नहीं
हुए हैं। ये ही तालाब यहाँ संसार के सागर हैं। इन आयोजनों के पीछे बनवाने वालों की
इकाई और बनाने वालों की दहाई थीं।
एतत्
एककं दशकं च आहत्य शतकं सहस्रं वा रचयत: स्म। परं विगतेषु द्विशतवर्षेषु
नूतनपद्धत्या समाजेन यत्किञ्चित् पठितम्। पठितेन तेन समाजेन एककं दशकं सहस्रकञ्च
इत्येतानि शून्ये एव परिवर्तितानि। अस्य नूतनसमाजस्य मनसि इयमपि जिज्ञासा नैव
उद्भूता यद् अस्मात्पूर्वम् एतावतः तडागान् के रचयन्ति स्म।
ये इकाई और दहाई
मिलकर सैकड़ों और हज़ारों को बनाते थे। लेकिन विगत दो सौ सालों में नई पद्धिति से
समाज के द्वारा जो कुछ भी पढ़ा है, पढ़े हुए उस समाज के द्वारा
इकाई और दहाई ये सब शून्य में ही बदल गए हैं। इस नए समाज के मन में यह भी जिज्ञासा
नहीं उद्भूत हुई कि हमसे पूर्व इन तालाबों को किसने बनाये थे।
एतादृशानि
कार्याणि कर्तुं ज्ञानस्य यो नूतनः प्रविधि: विकसितः, तेन प्रविधिनाऽपि पूर्वं सम्पादितम् एतत्कार्यं मापयितुं न केनापि
प्रयतितम्। अद्य ये अज्ञातनामानः वर्तन्ते, पुरा ते बहुप्रथिता:
आसन्। अशेषे हि देशे तडागाः निर्मीयन्ते स्म, निर्मातारोऽपि अशेषे
देशे निवसन्ति स्म।
ऐसे कार्यों को
करने के लिए ज्ञान की जो नई तकनीक विकसित हुई है, उन तकनीकों से भी पहले सम्पादित हुए इन कार्यों को मापने के लिए किसी के
द्वारा भी प्रयास नहीं किया गया। आज ये अज्ञात नाम वाले हैं, बहुत पहले वो बहुत प्रसिद्ध थे। पूरे देश में ही तालाब बनाये जाते थे,
बनाने वाले भी पूरे देश में रहते थे।
गजधर:
इति सुन्दरः शब्दः तडागनिर्मातृणां सादरं स्मरणार्थम्। राजस्थानस्य केषुचिद्
भागेषु शब्दोऽयम् अद्यापि प्रचलति। क: गजधर:? य: गजपरिमाणं धारयति स गजधर:। गजपरिमाणम् एव मापनकार्ये उपयुज्यते। समाजे
त्रिहस्त- परिमाणात्मिकीं लौहयष्टिं हस्ते गृहीत्वा चलन्त: गजधराः इदानीं
शिल्पिरूपेण नैव समादृता: सन्ति। गजधरः, य: समाजस्य
गाम्भीर्यं मापयेत् इत्यस्मिन् रूपे परिचित:।
गजाधर यह एक
सुंदर शब्द तालाब बनाने वालों के आदरपूर्वक स्मरण के लिए है। राजस्थान के कुछ
हिस्सों में यह शब्द आज भी प्रचलित है। कौन (है) गजधर? जो गज़ के परिमाण (मापन) को धारण करता है, वह गजधर
है। गज का माण ही मापन कार्य में उपयोग होता है। समाज में तीन हाथ के नाप की लोहे
की छड़ हाथ में लेकर चलते हुए गजधर अब शिल्पकार/कारीगर के रूप में आदर को प्राप्त
नहीं करते हैं। गजधर, जो समाज की गंभीरता को मापते हैं,
इसी रूप में परिचित हैं।
गजधराः
वास्तुकाराः आसन्। कामं ग्रामीणसमाजो भवतु नागरसमाजो वा तस्य नव-निर्माणस्य
सुरक्षाप्रबन्धनस्य च दायित्वं गजधरा: निभालयन्ति स्म। नगरनियोजनात्
लघुनिर्माणपर्यन्तं सर्वाणि कार्याणि एतेष्वेव आधृतानि आसन्।
गजधर आर्किटेक्ट
थे। चाहे ग्रामीण समुदाय हो या नगर समाज, उसके नए निर्माण की तथा सुरक्षा प्रबंधन का दायित्व गजधर निभाते थे। नगर
नियोजन से लेकर छोटे स्तर के निर्माण तक की सभी गतिविधियाँ इन पर ही आधारित थीं।
ते
योजनां प्रस्तुवन्ति स्म, भाविव्ययम्
आकलयन्ति स्म, उपकरणभारान् सङ्गृहणन्ति स्म। प्रतिदाने ते न
तद् याचन्ते स्म यद् दातुं तेषां स्वामिन: असमर्था: भवेयुः। कार्यसमाप्तौ वेतनानि अतिरिच्य
गजधरेभ्यः सम्मानमपि प्रदीयते स्म। नमः एतादृशेभ्यः शिल्पिभ्यः।
वे योजना को
प्रस्तुत करते थे भविष्य की ख़र्चों का अनुमान करते थे, साधनसामग्री को संग्रह करते थे। बदले में वे उन्हें (पैसे को) नहीं मांगते
थे जिन्हें देने में उनके स्वामी असमर्थ हों। कार्य समाप्ति पर वेतन के अलावा गजधर
के लिए सम्मान भी दिया जाता था। नमस्कार है, ऐसे शिल्पकारों
के लिए।
NCERT Solutions for Class 8 Sanskrit Chapter 8 संसारसागरस्य नायकाः
Textbook Questions and Answers
1. एकपदेन उत्तरत
(एकपद में उत्तर दो)
(क) कस्य राज्यस्य भागेषु गजधरः शब्दः प्रयुज्यते?
उत्तरम्-
राजस्थानस्य
(ख) गजपरिमाणं कः धारयति?
उत्तरम्-
गजधरः
(ग) कार्यसमाप्तौ वेतनानि अतिरिच्य गजधरेभ्यः किं प्रदीयते स्म?
उत्तरम्-
सम्मानम्
(घ) के शिल्पिरूपेण न समादृताः भवन्ति?
उत्तरम्-
गजधराः।
2. अधोलिखितानां प्रश्नानामुत्तराणि लिखत
(निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर लिखो)
(क) तडागाः कुत्र निर्मीयन्ते स्म?
उत्तरम्-
तडागाः अशेषे देशे निर्मीयन्ते स्म।
(ख) गजधराः कस्मिन् रूपे परिचिताः?
उत्तरम्-
गजधराः ‘समाजस्य गाम्भीर्यस्य मापकाः’ इत्यस्मिन् रूपे परिचिताः।
(ग) गजधराः किं कुर्वन्ति स्म?
उत्तरम्-
गजधराः वास्तुकाराः रूपेण नवनिर्माणस्य योजनां प्रस्तुवन्ति स्म,
भाविव्ययम् आकलयन्ति स्म। उपकरणभारान् संग्रहणन्ति स्म।
(घ) के सम्माननीयाः?
उत्तरम्-
गजधराः सम्माननीयाः।
3. रेखाङ्कितानि पदानि आधृत्य प्रश्न निर्माणं कुरुत –
(रेखांकित पदों के आधार पर प्रश्ननिर्माण
करो)
(क) सुरक्षाप्रबन्धनस्य दायित्वं गजधराः निभालयन्ति स्म।
उत्तरम्-
कस्य दायित्वं गजधराः निभालयन्ति स्म?
(ख) तेषां स्वामिनः असमर्थाः सन्ति।
उत्तरम्-
केषां स्वामिनः असमर्थाः सन्ति?
(ग) कार्यसमाप्तौ वेतनानि अतिरिच्य सम्मानमपि
प्राप्नुवन्ति ।
उत्तरम्-
कार्यसमाप्तौ कानि अतिरिच्य सम्मानमपि प्राप्नुवन्ति?
(घ) गजधरः सुन्दरः शब्दः अस्ति।
उत्तरम्-
कः सुन्दरः शब्दः अस्ति?
(ङ) तडागाः संसारसागराः कथ्यन्ते?
उत्तरम्-
के संसारसागराः कथ्यन्ते?
4. अधोलिखितेषु यथापेक्षितं सन्धिं/विच्छेदं कुरुत –
(निम्नलिखित में यथापेक्षित सन्धि या
सन्धिविच्छेद करो)
(क) अद्य + अपि = ………….
(ख) ………. + ………. = स्मरणार्थम्।
(ग) इति + अस्मिन् = ………….
(घ) ………. + ……….. = एतेष्वेव।
(ङ) सहसा + एव = ………………….
उत्तरम्-
(क) अद्य + अपि = अद्यापि।
(ख) स्मरण + अर्थम् = स्मरणार्थम्।
(ग) इति + अस्मिन् = इत्यस्मिन्।
(घ) एतेषु + एव = एतेष्वेव।
(ङ) सहसा + एव = सहसैव।
5. मञ्जूषातः समुचितानि पदानि चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत –
(मञ्जूषा से उचित पदों को चुनकर रिक्त
स्थानों की पूर्ति करो)
मञ्जूषा – रचयन्ति गृहीत्वा सहसा जिज्ञासा सह ।
(क) छात्राः पुस्तकानि …………… विद्यालयं गच्छन्ति।
(ख) मालाकाराः पुष्पैः मालाः ………. ।
(ग) मम मनसि एका ………………. वर्तते।
(घ) रमेशः मित्रैः …………… विद्यालयं गच्छति।
(ङ) ……………….. बालिका तत्र अहसत।
उत्तरम्-
(क) छात्राः पुस्तकानि गृहीत्वा विद्यालयं गच्छन्ति।
(ख) मालाकाराः पुष्पैः मालाः रचयन्ति।
(ग) मम मनसि एका जिज्ञासा वर्तते।
(घ) रमेशः मित्रैः सह विद्यालयं गच्छति।
(ङ) सहसा बालिका तत्र अहसत।
6. पदनिर्माणं कुरुत
(पदों का निर्माण करो)
उत्तरम्- धातुः प्रत्ययः पदम्
यथा- कृ + तुमुन्
= कर्तुम्
हृ + तुमुन् = हर्तुम्
तृ + तुमुन् = तर्तुम्
नम् + क्त्वा = नत्वा
गम् + क्त्वा = गत्वा
त्यज् + क्त्वा = त्यक्त्वा
भुज् + क्त्वा = भुक्त्वा
उपसर्ग: धातु: प्रत्यय: = पदम्
उप गम् + ल्यप् = उपगम्य
सम् पूज् + ल्यप् = सम्पूज्य
आ नी + ल्यप् = आनीय
प्र दा + ल्यप् = प्रदाय
7. कोष्ठकेषु दत्तेषु शब्देषु समुचितां विभक्तिं योजयित्वा
रिक्तस्थानानि पूरयत –
(कोष्ठकों में दिए गए शब्दों में समुचित
विभक्ति का योग करके रिक्तस्थानों को पूरा करो)
यथा-विद्यालयं परितः वृक्षाः सन्ति। (विद्यालय)
(क) ………………. उभयतः ग्रामाः सन्ति। (ग्राम)
(ख) ………………. सर्वतः अट्टालिकाः सन्ति। (नगर)
(ग) धिक् ……………… । (कापुरुष)
उत्तरम्-
(क) ग्रामम् उभयतः ग्रामाः सन्ति ।
(ख) नगरं सर्वतः अट्टालिकाः सन्ति ।
(ग) धिक् कापुरुषम्।
यथा-मृगाः मृगैः सह धावन्ति। (मृग)
(क) बालकाः ………………. सह पठन्ति। (बालिका)
(ख) पुत्रः ………….. सह आपणं गच्छति। (पितृ)
(ग) शिशुः ………………. सह क्रीडति। (मातृ)
उत्तरम्-
(क) बालकाः बालिकाभिः सह पठन्तिः।
(ख) पुत्रः पित्रा सह आपणं गच्छति।
(ग) शिशुः मात्रा सह क्रीडति।
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